Statuten van de vereniging

header
Hieronder zijn de statuten opgenomen die door de Algemene Leden Vergadering van EHBO-Vereniging Damiaan uit Kaatsheuvel zijn goedgekeurd en waarbij deze statuten zijn bekrachtigd door de notaris. 

Artikel 1: Naam en zetel

1.1 De vereniging draagt de naam: E.H.B.O. Vereniging Damiaan.


1.2 Zij heeft haar zetel in de gemeente Loon op Zand.

1.3 De vereniging is oorspronkelijk opgericht op 10-11-1952.
divider

Artikel 2: Doel

2.1 De vereniging heeft ten doel om een bijdrage te leveren aan het opleiden van burgerhulpverleners in de ruimste zin van het woord, waarbij de focus ligt op Eerste Hulp bij Ongelukken.

2.2 Zij tracht dit doel te bereiken door onder meer de leden in de gelegenheid te stellen de kennis, het inzicht en de vaardigheid te vergroten met betrekking tot het verlenen van eerste hulp; de mogelijkheid te bieden tot het verkrijgen van een diploma eerste hulp of een ander gerelateerd diploma en/of certificaat; de mogelijkheid te bieden tot nascholing voor het behouden van het diploma en/of certificaat; het contact en samenwerking tussen de leden tot stand te brengen. 
2.3 De vereniging beoogt niet het maken van winst.
divider

Artikel 3: Leden

3.1 De vereniging kent leden en ereleden.

3.2 Leden van de vereniging kunnen alleen zijn natuurlijke personen, die bij aanmelding als lid de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt of tenminste 16 jaar waarbij de wettelijk vertegenwoordiger schriftelijk akkoord is gegaan met het lidmaatschap.

3.3 Ereleden zijn zij die zich voor de vereniging en/of haar doelstelling bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en als zodanig door de Algemene Leden Vergadering zijn benoemd. Ereleden hebben geen stemrecht tijdens de Algemene Leden Vergadering.

3.4 Waar in deze statuten of op grond van deze statuten vastgestelde reglementen wordt gesproken over leden en lidmaatschap zijn daaronder begrepen de ereleden en hun lidmaatschap, tenzij anders is bepaald.

3.5 Het lidmaatschap is persoonlijk. Het lidmaatschap kan derhalve niet worden overgedragen of door erfopvolging worden verkregen.

3.6 Begunstigers zijn natuurlijk personen, die jaarlijks, dan wel éénmalig, aan de vereniging (een) bijdrage(n) schenken. Begunstigers hebben geen stemrecht tijdens de Algemene Leden Vergadering.

divider

Artikel 4: Register

4.1 Het bestuur houdt een register waarin de namen en adressen van alle leden zijn opgenomen.

4.2 Ieder lid is verplicht aan het bestuur zijn adres en ook de wijzigingen daarin schriftelijk op te geven. Indien ook een elektronisch adres bekend wordt gemaakt met als doel opneming in het ledenregister, houdt deze bekendmaking tevens de instemming in om alle kennisgevingen en mededelingen en ook oproepingen voor een vergadering langs elektronische weg toegezonden te krijgen.

4.3 In het register worden alleen die gegevens bijgehouden die voor het realiseren van het doel van de vereniging noodzakelijk zijn. Het bestuur kan na een voorafgaand besluit van de Algemene Leden Vergadering geregistreerde gegevens aan derden verstrekken, behalve van het lid dat tegen deze verstrekking bij het bestuur schriftelijk bezwaar heeft gemaakt. Het recht op bezwaar geldt niet voor de noodzakelijk door de vereniging aan derden te verstrekken gegevens en gegevens die aan overheden/publiekrechtelijke instellingen dienen te worden verstrekt in verband met een wettelijke verplichting.

4.4 Het bestuur legt het ledenregister van de vereniging ter inzage van de leden, voor zover het hun eigen gegevens betreft.

divider

Artikel 5: Aanmelding en toelating

5.1 Aanmelding als lid geschiedt schriftelijk bij het bestuur of via een daarvoor bestemd lidmaatschapsformulier dat beschikbaar is gesteld via de website.


5.2 Na aanmelding wordt door het bestuur een aanmelding gevalideerd en omgezet naar een definitieve lidmaatschapsstatus.

5.3 Van het besluit van het bestuur tot al dan niet toelating tot het lidmaatschap wordt de betrokkene zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis gesteld. Van een besluit tot niet-toelating wordt tevens opgave van redenen gedaan.

5.4 Bij niet-toelating kan de Algemene Leden Vergadering alsnog tot toelating besluiten. Het besluit tot niet-toelating kan niet door de algemene ledenvergadering worden gewijzigd. 
divider

Artikel 6: Jaarlijkse contributie

6.1 De leden, met uitzondering van ereleden, zijn een jaarlijkse contributie verschuldigd. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld door de Algemene Leden Vergadering. De Algemene Leden Vergadering kan de leden onderverdelen in categorieën. Voor elke categorie kan de Algemene Leden Vergadering een verschillende jaarlijkse contributie vaststellen. Indien het bestuur besluit tot toelating tot het lidmaatschap neemt het bestuur ook een besluit tot indeling van het lid in een categorie.

6.2 Het bestuur is bevoegd om in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke vrijstelling van de verplichting tot betaling van een jaarlijkse contributie te verlenen.

divider

Artikel 7: Schorsen van een lid

7.1 Het bestuur is bevoegd een lid te schorsen.

7.2 Schorsing van een lid geschiedt schriftelijk met opgave van redenen.

7.3 Een schorsing die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit tot opzegging van het lidmaatschap of ontzetting uit het lidmaatschap, eindigt door het verloop van die termijn.

7.4 Tegen een besluit tot schorsing staat het lid binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving beroep open op de Algemene Leden Vergadering, welk beroep binnen twee maanden na het besluit tot schorsing moet zijn behandeld.

7.5 Een geschorst lid kan gedurende de termijn van schorsing geen van zijn/haar lidmaatschapsrechten uitoefenen; zijn/haar uit het lidmaatschap voortvloeiende verplichtingen blijven onverkort bestaan. Het geschorste lid heeft echter het recht zich in de Algemene Leden Vergadering waarin het in artikel 7.4 genoemde beroep wordt behandeld, te verdedigen.

divider

Artikel 8: Einde van het lidmaatschap

8.1 Het lidmaatschap eindigt:

  1. door het overlijden van het lid;
  2. door opzegging door het lid;
  3. door opzegging door de vereniging;
  4. door ontzetting.
  1.  
8.2 Opzegging door het lid kan slechts schriftelijk aan het bestuur geschieden tegen het einde van het boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste één maand. Als een opzegging niet tijdig heeft plaatsgevonden, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende boekjaar. Het lidmaatschap kan echter onmiddellijk door het lid worden opgezegd:
  1. indien redelijkerwijs niet van het lid kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren;
  2. binnen een maand nadat het lid een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm, tot fusie of tot splitsing;
  3. binnen een maand nadat het lid een besluit waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard, hem bekend is geworden of is medegedeeld, doch niet wanneer er sprake is van een wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen.
  1.  
8.3 Opzegging door de vereniging kan slechts schriftelijk, met opgave van redenen, door het bestuur geschieden:
  1. wanneer een lid zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt;
  2. wanneer een lid zijn contributie niet binnen de gestelde termijn heeft voldaan;
  3. wanneer redelijkerwijs niet van de vereniging kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren.
De opzegging kan slechts geschieden tegen het einde van het boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste één maand. Als een opzegging niet tijdig heeft plaatsgevonden, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende boekjaar. Het lidmaatschap kan echter onmiddellijk door de vereniging worden opgezegd als redelijkerwijs niet van de vereniging kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren.
 
8.4 Ontzetting geschiedt door het bestuur. Ontzetting kan alleen geschieden wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. Het betrokken lid wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis gesteld van het besluit, met opgave van redenen.
 
8.5 Tegen een besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de vereniging op grond van het feit dat in redelijkheid niet van de vereniging kan worden gevergd dat zij het lidmaatschap laat voortduren, evenals tegen een besluit tot ontzetting, staat de betrokkene binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving beroep open op de Algemene Leden Vergadering. Het beroep dient met redenen omkleed te zijn en schriftelijk te geschieden aan het bestuur. Het beroep zal behandeld worden op de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering. Gedurende de beroepstermijn en gedurende de periode dat het beroep aanhangig is, is het lid geschorst. Het geschorste lid heeft echter het recht zich in de Algemene Leden Vergadering, waarin het in het onderhavige lid genoemde beroep wordt behandeld, te verdedigen.

8.6 Wanneer het lidmaatschap in de loop van een boekjaar eindigt, blijft de jaarlijkse contributie voor het gehele jaar verschuldigd.
divider

Artikel 9: Bestuur: samenstelling, benoeming en defungeren

9.1 De vereniging heeft een bestuur, bestaande uit een door de Algemene Leden Vergadering vast te stellen aantal van ten minste drie en ten hoogste negen natuurlijke personen. Een niet-voltallig bestuur behoudt zijn bevoegdheden.


9.2 De bestuurders worden benoemd door de Algemene Leden Vergadering uit en/of buiten de leden. Aan bestuurders die geen lid zijn van de vereniging, kunnen door de Algemene Leden Vergadering nadere (kwaliteits)eisen worden gesteld, welke eisen al dan niet bij reglement worden vastgelegd.

9.3 In ontstane vacatures moet zo spoedig mogelijk worden voorzien. Na het ontstaan van een of meer vacatures wordt daarom zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes maanden na het ontstaan van de vacature(s), door het bestuur een Algemene Leden Vergadering bijeengeroepen. De agenda voor deze vergadering vermeldt in ieder geval de voorziening in de vacature(s) en ook - ingeval het bestuur heeft besloten voor een vacature iemand voor te dragen - de naam van de voor iedere vacature door het bestuur bindend voorgedragen kandidaat.

9.4 Het bestuur heeft het recht een bindende voordracht te doen voor de benoeming van iedere bestuurder. Deze voordracht bevat de naam van één persoon. Na het ontstaan van een vacature wordt tijdig een vergadering van het bestuur bijeengeroepen waarin besloten wordt om al dan niet een bindende voordracht te doen. Als wordt besloten tot het doen van een bindende voordracht, wordt - al dan niet in dezelfde vergadering - een bindende voordracht opgemaakt, in ieder geval op een zodanige termijn dat wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 9.3.

9.5 Aan elke voordracht kan het bindend karakter worden ontnomen door een met ten minste twee derden van de uitgebrachte stemmen genomen besluit van de Algemene Leden Vergadering. Als de voordracht één kandidaat voor een te vervullen plaats bevat, heeft een besluit over de voordracht tot gevolg dat de kandidaat is benoemd, tenzij het bindende karakter aan de voordracht wordt ontnomen.

9.6 Een besluit over de voordracht heeft tot gevolg dat de kandidaat is benoemd, tenzij het bindend karakter aan de voordracht wordt ontnomen.

9.7 Indien het bestuur heeft besloten geen bindende voordracht te doen of niet tijdig een bindende voordracht heeft opgemaakt, dan wel indien aan de opgemaakte voordracht het bindend karakter wordt ontnomen door een besluit als bedoeld in artikel 9.5, dan is de Algemene Leden Vergadering vrij in de benoeming.

9.8 De voorzitter wordt tijdens de Algemene Leden Vergadering in functie gekozen door de leden. Het bestuur wijst, naast de gekozen voorzitter, uit zijn midden een secretaris en een penningmeester aan, dan wel in de plaats van de beide laatsten een secretaris-penningmeester. Het bestuur kan voor ieder van hen uit zijn midden een plaatsvervanger aanwijzen.

9.9 Bestuurders worden benoemd voor een periode die eindigt uiterlijk bij het sluiten van de eerste Algemene Leden Vergadering die gehouden wordt nadat drie jaren zijn verstreken na het moment waarop de desbetreffende bestuurder is (her )benoemd. Bestuurders treden af volgens een door het bestuur op te stellen rooster van aftreden, dat zodanig is opgesteld dat daardoor de continuïteit van het bestuur zoveel mogelijk is gewaarborgd. Een volgens het rooster aftredende bestuurder is onmiddellijk herbenoembaar. De in een tussentijdse vacature benoemde bestuurder neemt op het rooster van aftreden de plaats in van degene in wiens vacature hij werd benoemd.
 
  1.  
9.10 Een bestuurder kan te allen tijde door de Algemene Leden Vergadering worden geschorst of ontslagen. Een schorsing die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.

9.11 Een besluit tot schorsing dan wel ontslag kan slechts worden genomen met een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen in een vergadering waarin ten minste de helft van het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
 
9.12 Een bestuurder defungeert voorts:
  1. door zijn/haar overlijden;
  2. doordat hij/zij failliet wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt of verzoekt om toepassing van de schuldsaneringsregeling als bedoeld in de Faillissementswet, dan wel een daaraan gelijk te stellen wettelijke regeling naar buitenlands recht die op de betreffende bestuurder van toepassing is;
  3. door zijn/haar ondercuratelestelling of doordat hij/zij anderszins het vrije beheer over zijn/haar vermogen verliest;
  
9.13 Ingeval van ontstentenis of belet van een of meer bestuurders, berust het bestuur tijdelijk bij de overblijvende bestuurders. Ingeval van ontstentenis of belet van alle bestuurders of de enig bestuurder, berust het bestuur tijdelijk bij een of meer door de Algemene Leden Vergadering aan te wijzen personen. Voor de gedurende deze periode verrichte bestuursdaden worden de aangewezen personen met een bestuurder gelijkgesteld.
 
9.14 Onder belet wordt in deze statuten verstaan:
  1. schorsing;

b.         ziekte;

c.         onbereikbaarheid,

in de gevallen bedoeld onder sub b en c zonder dat gedurende een termijn van tien dagen de mogelijkheid van contact tussen een bestuurder en de vereniging heeft bestaan, tenzij het bestuur in een voorkomend geval een andere termijn vaststelt.
divider

Artikel 10: Bestuur: taak en bevoegdheden, commissies

10.1 Onder voorbehoud van de beperkingen volgens de wet en de statuten is het bestuur belast met het besturen van de vereniging. Bij de vervulling van hun taak richten de bestuurders zich naar het belang van de vereniging.

10.2 Het bestuur is bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen, en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.

10.3 Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak door anderen te doen uitvoeren. Het kan daartoe onder meer commissies in het leven roepen.
 
divider

Artikel 11: Bestuur: besluitvorming

11.1 Van het verhandelde in de vergaderingen van het bestuur worden door de secretaris of door de daartoe door de voorzitter van de vergadering aangewezen persoon een vergaderverslag opgesteld. Dit wordt vastgesteld in dezelfde of in de eerstvolgende vergadering en wordt ten blijke daarvan door de voorzitter en de notulist van die vergadering ondertekend. Het verslag ligt op het adres van de voorzitter of de secretaris ter inzage van alle andere bestuurders. Aan ieder van dezen wordt desgevraagd een afschrift of uittreksel van deze stukken verstrekt.


11.2 Een bestuurder neemt niet deel aan de beraadslaging en de besluitvorming als hij/zij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van de vereniging. De bestuurder heeft - onverminderd het bepaalde in de vorige volzin - wel het recht de desbetreffende vergadering van het bestuur bij te wonen.

11.3 Wanneer op grond van het bepaalde in de eerste volzin van artikel 11.2 geen enkele bestuurder aan de besluitvorming kan deelnemen, wordt het besluit genomen door de Algemene Leden Vergadering.
 
11.4 Bij huishoudelijk reglement kunnen nadere regels over de vergaderingen van en de besluitvorming door het bestuur (inclusief tegenstrijdig belang) worden gegeven, waarbij geldt dat een bestuurder niet meer stemmen kan uitbrengen dan de andere bestuurders tezamen.
divider

Artikel 12: Bestuur: vertegenwoordiging, tegenstrijdig belang

12.1 Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging.

12.2 De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt mede toe aan de voorzitter gezamenlijk met de secretaris of de penningmeester dan wel, indien beide laatstbedoelde functies in één persoon zijn verenigd, gezamenlijk met de secretaris-penningmeester.

12.3 Het bestuur kan besluiten tot het verlenen van volmacht aan een of meer bestuurders, alsook aan derden, om de vereniging binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.
divider

Artikel 13: Boekjaar en rekening en verantwoording

13.1 Het boekjaar van de vereniging is gelijk aan het kalenderjaar.

13.2 Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging en van alles over de werkzaamheden van de vereniging, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden gekend.

13.3 Het bestuur brengt op de jaarvergadering als bedoeld in artikel 14.1 zijn jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid. Het legt de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring aan de vergadering over. Deze stukken worden ondertekend door alle bestuurders; ontbreekt de ondertekening van een of meer hunner, dan wordt daarvan onder opgave van redenen melding gemaakt. Na verloop van de termijn waarbinnen de rekening en verantwoording dient te worden afgelegd kan ieder lid van de gezamenlijke bestuurders in rechte vorderen dat zij deze verplichtingen nakomen.

13.4 De Algemene Leden Vergadering benoemt jaarlijks een commissie van ten minste twee leden die geen deel van het bestuur mogen uitmaken. De commissie onderzoekt de stukken als bedoeld in de tweede volzin van artikel 13.3, en brengt aan de Algemene Leden Vergadering verslag van haar bevindingen uit.

13.5 Vereist het onderzoek van de stukken als bedoeld in de tweede volzin van artikel 13.3 bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan de commissie zich door een deskundige doen bijstaan.

13.6 Het bestuur is verplicht de commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar te stellen.

13.7 De last van de commissie kan te allen tijde door de Algemene Leden Vergadering worden herroepen, doch slechts door de benoeming van een andere commissie.

13.8 Het bestuur is verplicht de in artikel 13.2 en artikel 13.3 bedoelde boeken, bescheiden en andere gegevensdragers gedurende zeven jaren te bewaren.
divider

Artikel 14: Algemene Leden Vergadering: bevoegdheden en bijeenroeping

14.1 Jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, onder voorbehoud van verlenging van deze termijn met ten hoogste vijf maanden door de Algemene Leden Vergadering op grond van bijzondere omstandigheden, wordt een Algemene Leden Vergadering, hierna te noemen: "jaarvergadering", gehouden.

De agenda van de jaarvergadering vermeldt onder meer de volgende punten:
a. het jaarverslag en de rekening en verantwoording bedoeld in artikel 13 met het verslag van de aldaar bedoelde commissie;
b. de verlening van decharge aan de bestuurders voor de in het jaarverslag en de rekening en verantwoording vermelde handelingen;
c. de benoeming van de in artikel 13.4 genoemde commissie voor het volgende boekjaar;
d. voorziening in eventuele vacatures;
e. voorstellen van het bestuur of de leden, aangekondigd bij de oproeping voor de vergadering.

14.2 Andere Algemene Leden Vergaderingen worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk oordeelt.

14.3 Voorts is het bestuur verplicht op schriftelijk verzoek van ten minste een zodanig aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van een tiende gedeelte van de stemmen in de Algemene Leden Vergadering, tot het bijeenroepen van een Algemene Leden Vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek. Aan de eis van schriftelijkheid van het verzoek wordt voldaan als het verzoek elektronisch is vastgelegd. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan op de wijze als bedoeld in artikel 14.4 of bij advertentie in ten minste één ter plaatse waar de vereniging gevestigd is, veelgelezen dagblad dan wel een uitgave zoals huis-aan-huisblad waarin ook de gemeente haar officiële mededelingen plaatst. De verzoekers kunnen alsdan anderen dan bestuurders belasten met de leiding van de vergadering en het opstellen van agenda en maken van het vergaderverslag.

14.4 De Algemene Leden Vergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur, onverminderd het bepaalde in artikel 14.3. De oproeping geschiedt schriftelijk aan de adressen de stemgerechtigde leden volgens het ledenregister bedoeld in artikel 4. De termijn voor de oproeping bedraagt ten minste zeven dagen. De Algemene Leden Vergaderingen worden gehouden in de gemeente waar de vereniging statutair is gevestigd, tenzij het bestuur anders bepaalt.

14.5 Als een lid hiermee instemt kan hij worden opgeroepen door een langs elektronische weg toegezonden en reproduceerbaar bericht aan het adres dat door hem voor dit doel is bekend gemaakt en is opgenomen in het ledenregister bedoeld in artikel 4.

14.6 Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld, onverminderd het bepaalde in artikel 20 en artikel 21.
 
divider

Artikel 15: Algemene Leden Vergadering: toegang tot de vergaderingen

15.1 Toegang tot de Algemene Leden Vergaderingen hebben alle leden van de vereniging en de bestuurders die buiten de leden zijn benoemd. Geen toegang tot de Algemene Leden Vergadering hebben geschorste leden, onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 7.5, en geschorste bestuurders.

15.2 Over toelating van andere dan de in Artikel 15 bedoelde personen beslist de voorzitter van de vergadering als bedoeld in artikel 16.2.
 

divider

Artikel 16: Algemene Leden Vergadering: leiding van de vergaderingen

16.1 De Algemene Leden Vergaderingen worden geleid door de voorzitter van het bestuur of de plaatsvervanger. Ontbreken de voorzitter en plaatsvervanger, dan treedt een van de andere bestuurders, door het bestuur aan te wijzen, als voorzitter op. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering zelf in haar leiding. Tot dat ogenblik wordt het voorzitterschap waargenomen door de in leeftijd oudste ter vergadering aanwezige persoon.

16.2 Degene die de vergadering leidt, wordt aangeduid als voorzitter van de vergadering.
 
divider

Artikel 17: Algemene Leden Vergadering: besluitvorming in vergadering

17.1 Alle stemmingen geschieden mondeling. De voorzitter van de vergadering kan echter bepalen dat de stemmen schriftelijk worden uitgebracht. Indien het betreft een verkiezing van personen kan ook een aanwezig stemgerechtigde verlangen dat de stemmen schriftelijk worden uitgebracht. Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes. Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk, tenzij een stemgerechtigde hoofdelijke stemming verlangt.

17.2 Voor zover de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de Algemene Leden Vergadering genomen met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

17.3 Ieder lid van de vereniging dat niet geschorst is, is bevoegd tot het uitbrengen van één stem. Blanco stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.

17.4 Een lid kan aan een ander stemgerechtigd lid schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem. Aan de eis van schriftelijkheid van de volmacht wordt voldaan als de volmacht elektronisch is vastgelegd. Een lid kan slechts één ander lid ter vergadering vertegenwoordigen.

 
17.5 Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen. Staken de stemmen bij verkiezing van personen, dan beslist het lot. Als bij verkiezing tussen meer dan twee personen door niemand van hen een volstrekte meerderheid is verkregen, dan vindt een nieuwe stemming plaats tussen de twee personen die het grootste aantal stemmen kregen, zo nodig na tussenstemming.
17.6 Het ter Algemene Leden Vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter van de vergadering over de uitslag van een stemming is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel. Wordt onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel van de voorzitter de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, als de meerderheid van de vergadering, of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
17.7 Zolang in een Algemene Leden Vergadering alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kunnen geldige besluiten worden genomen, mits met algemene stemmen, omtrent alle aan de orde komende onderwerpen - dus mede een voorstel tot statutenwijziging of tot ontbinding - ook al heeft geen oproeping plaatsgehad of is deze niet op de voorgeschreven wijze geschied of is enig ander voorschrift omtrent het oproepen en houden van vergaderingen of een daarmee verband houdende formaliteit niet in acht genomen.
divider

Artikel 18: Algemene Leden Vergadering: besluitvorming buiten vergadering

18.1 Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de Algemene Leden Vergadering. Van een buiten vergadering genomen besluit wordt door de secretaris van het bestuur een verslag opgemaakt, dat in de eerstvolgende vergadering wordt vastgesteld en ten blijke daarvan door de voorzitter en de notulist van die vergadering wordt ondertekend. Het aldus vastgestelde verslag wordt bij de notulen van de Algemene Leden Vergaderingen gevoegd.
 
divider

Artikel 19: Algemene Leden Vergadering: notulen van de vergaderingen

19.1 Van het verhandelde in de Algemene Leden Vergaderingen wordt door de secretaris of door de daartoe door de voorzitter aangewezen persoon een verslag opgesteld. De notulen worden vastgesteld in dezelfde of in de eerstvolgende vergadering en worden ten blijke daarvan door de voorzitter en de notulist van die vergadering ondertekend. Zij die de vergadering bijeenroepen kunnen een notarieel proces-verbaal van het verhandelde laten opmaken. De inhoud van de notulen of van het proces-verbaal wordt ter kennis van de leden.

divider

Artikel 20: Statutenwijziging

20.1 In de statuten van de vereniging kan geen verandering worden gebracht dan door een besluit van een Algemene Leden Vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld, dan wel door een besluit dat voldoet aan de in artikel 18 vermelde vereisten.

20.2 Zij die de oproeping tot de Algemene Leden Vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste vijf dagen voor de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt een afschrift als hiervoor bedoeld, aan alle leden toegezonden.

20.3 Een besluit tot statutenwijziging behoeft ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen. 

20.4 Een statutenwijziging treedt eerst in werking nadat daarvan een notariële akte is opgemaakt. Iedere bestuurder is bevoegd deze akte te doen verlijden.

20.5 De bestuurders zijn verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten neer te leggen ten kantore van het handelsregister.
divider

Artikel 21: Ontbinding en vereffening

21.1 De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de Algemene Leden Vergadering. Het bepaalde in artikel 20.2 en artikel 20.3 is van overeenkomstige toepassing.

21.2 Na ontbinding van de vereniging geschiedt de vereffening door het bestuur, tenzij door de rechter dan wel bij het besluit tot ontbinding één of meer andere vereffenaars zijn aangewezen.

21.3 De vereffenaars doen aan het handelsregister opgaaf van de ontbinding alsmede van hun optreden als zodanig en van de gegevens over henzelf die van een bestuurder worden verlangd.

21.4 De Algemene Leden Vergadering besluit over de bestemming van het batig saldo, welke bestemming zoveel mogelijk in overeenstemming met de doelstelling van de vereniging dient te zijn.

21.5 Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot de vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten zoveel mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen die van haar uitgaan, moeten aan de naam van de vereniging worden toegevoegd de woorden "in liquidatie".

21.6 Na afloop van de vereffening blijven de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de ontbonden vereniging gedurende zeven jaren nadat de vereniging heeft opgehouden te bestaan onder berusting van de door de Algemene Leden Vergadering in het ontbindingsbesluit aangewezen bewaarder. Deze persoon is gehouden binnen acht dagen na het ingaan van zijn bewaarplicht zijn aanwijzing alsook zijn naam en adres ter inschrijving op te geven aan het handelsregister.
divider

Artikel 22: Reglementen

22.1 De Algemene Leden Vergadering kan reglementen vaststellen, wijzigen en opheffen. De Algemene Leden Vergadering stelt ten minste het huishoudelijk reglement vast.

22.2 Een reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.

22.3 Op de vaststelling, wijziging en opheffing van reglementen is het bepaalde in artikel 20.2 en artikel 20.3 van overeenkomstige toepassing.

Terug naar boven